Sikanie podczas seksu: przyczyny, leczenie i nie tylko

Czas czytania: 3 minut

Sikanie podczas seksu to bardzo częsty problem. Głównie u kobiet, ponieważ ciała mężczyzn mają naturalny mechanizm, który zapobiega oddawaniu moczu, gdy mają erekcję.

Aż 60 procent kobiet, które mają w pewnym stopniu nietrzymanie moczu, doświadczają go podczas seksu. Często uczucie sikania mylone jest z kobiecym wytryskiem podczas orgazmu.

Co powoduje sikanie podczas seksu?

Sikanie podczas seksu jest bardzo często spowodowane nietrzymaniem moczu.  Nawet 8% ludzi doświadcza krótko lub długotrwałego nietrzymania moczu. Aż 80 % z nich to kobiety. Jedna na cztery kobiety w wieku powyżej 18 lat doświadcza sporadycznego wycieku moczu.

Niemożność utrzymania moczu

Kobiety mogą mieć wyciek moczu podczas aktywności seksualnej, orgazmu lub tego i tego. Stymulacja seksualna może wywierać nacisk na pęcherz lub cewkę moczową. W połączeniu z osłabionymi mięśniami dna miednicy, ciśnienie może powodować wysiłkowe nietrzymanie moczu. Jeśli podczas orgazmu popuszczasz, często dzieje się to z powodu skurczu mięśni pęcherza. Nazywa się to nietrzymaniem moczu z parcia.

Naglące nietrzymanie moczu jest objawem nadreaktywnego pęcherza. Charakteryzuje się nagłą i pilną potrzebą oddania moczu oraz mimowolnym skurczem pęcherza, co powoduje wydalanie moczu.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Wysiłkowe nietrzymanie moczu pojawia się, gdy aktywność taka jak seks powoduje ucisk na pęcherz. Wyzwalacze wysiłkowego nietrzymania moczu są różne w zależności od osoby.

Typowe wyzwalacze to:

  • kaszel
  • śmiech
  • kichanie
  • podnoszenie ciężkich przedmiotów
  • wykonywanie czynności fizycznych, takich jak bieganie lub skakanie
  • uprawianie seksu

Co zwiększa ryzyko nietrzymania moczu?

Niektóre osoby mają zwiększone ryzyko nietrzymania moczu podczas seksu.

Oto kilka typowych czynników:

  • ciąża i poród
  • klimakterium
  • przerost prostaty lub operacja prostaty
  • kamienie pęcherza moczowego
  • nadwaga
  • infekcje dolnych dróg moczowych, pęcherza lub prostaty
  • zaparcie
  • uszkodzenie nerwów spowodowane udarem i cukrzycą
  • niektóre leki, w tym niektóre przeciwdepresyjne i na ciśnienie krwi
  • naturalne leki moczopędne i drażniące pęcherz, takie jak kofeina i alkohol
  • upośledzona zdolność swobodnego poruszania się
  • upośledzenie funkcji umysłowych
  • poprzednia operacja ginekologiczna lub chirurgiczna dróg moczowych

Nietrzymanie moczu podczas seksu

Kiedy mężczyzna ma erekcję, zwieracz u podstawy pęcherza zamyka się, więc mocz nie może przedostać się do cewki moczowej. Oznacza to, że większość mężczyzn nie może oddawać moczu podczas seksu.

Mężczyźni, którzy mieli operację usunięcia prostaty w celu leczenia raka prostaty, bardzo często doświadczają nietrzymania moczu, które może obejmować również seks. Najczęściej popuszczają podczas gry wstępnej lub w momencie kulminacji.

Diagnozowanie i leczenie nietrzymania moczu podczas seksu

seks nietrzymanie moczu

Jeśli popuszczasz podczas seksu, porozmawiaj z lekarzem. Może on zalecić leczenia, które pomoże Ci kontrolować nietrzymanie moczu.

Wzmocnij mięśnie dna miednicy

Obciążające stożki dopochwowe lub techniki biofeedbacku mogą pomóc wzmocnić mięśnie dna miednicy, tak jak i ćwiczenia mięśni Kegla.

Ćwiczenia Kegla mogą wzmocnić mięśnie dna miednicy, podtrzymujące narządy w miednicy oraz mięśnie zwieracza, które otwierają się i zamykają podczas oddawania moczu lub wypróżniania.

Ćwiczenia Kegla mogą mieć wiele zalet, w tym:

  • lepsza kontrola nad pęcherzem
  • poprawione nietrzymanie stolca, czyli mimowolne wypróżnienia
  • zwiększony przepływ krwi do narządów płciowych i zwiększenie przyjemności seksualnej

U mężczyzn mięśnie Kegla mogą pomóc nie tylko przy nietrzymaniu moczu, ale także przy zaburzeniach erekcji. Jedno małe badanie wykazało, że 40% mężczyzn, którzy mieli zaburzenia erekcji przez ponad 6 miesięcy, odczuli całkowite ustąpienie objawów dzięki połączeniu fizykoterapii dna miednicy i ćwiczeń Kegla w domu.

Ćwiczenia można wykonywać w pozycji stojącej, siedzącej lub leżącej o dowolnej porze i każdym miejscu. Przed wykonaniem tych ćwiczeń warto opróżnić pęcherz.

Trening pęcherza

Trening pęcherza pomaga uzyskać lepszą kontrolę nad nim. Pozwala wydłużyć okresy między oddawaniem moczu. Można to zrobić w połączeniu z ćwiczeniami Kegla.

Trening pęcherza polega na korzystaniu z toalety tylko o ustalonych porach, niezależnie, czy czujesz masz potrzebę pójścia do WC. Techniki relaksacyjne pomagają stłumić parcie, jeśli poczujesz potrzebę oddania moczu przed wyznaczonym czasem. Stopniowo okresy między oddawaniem moczu można wydłużać o 15 minut, a ostatecznym celem jest okres od 3 do 4 godzin między oddawaniem moczu. Może minąć od 6 do 12 tygodni, zanim osiągniesz cel.

Zmiana stylu życia

W przypadku niektórych osób zmiany stylu życia mogą pomóc w zapobieganiu oddawaniu moczu podczas seksu:

  • Wypróbuj różne pozycje podczas seksu. To może pomóc ci znaleźć takie, które nie wywierają nacisku na twój pęcherz.
  • Opróżnij pęcherz przed seksem.
  • Jeśli masz nadwagę, może pomóc utrata wagi.
  • Ogranicz spożycie napojów i żywności zawierającej kofeinę lub alkohol. Działają one moczopędnie, a także drażniąco na pęcherz, więc mogą zwiększać chęć oddawania moczu.
  • Unikaj picia tuż przed aktywnością seksualną. To zmniejszy ilość moczu w twoim pęcherzu.

Podsumowanie

Większość ludzi jest w stanie zmniejszyć lub nawet wyeliminować oddawanie moczu podczas seksu dzięki zmianie stylu życia i ćwiczeniom mięśni dna miednicy.

Jeśli nietrzymanie moczu jest spowodowane inną chorobą, leczenie jej może pomóc zmniejszyć nietrzymanie moczu. Porozmawiaj ze swoim lekarzem o wszelkich obawach, aby mógł zacząć szukać przyczyny i planu leczenia nietrzymania moczu.