Przejdź do treści

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS), co musisz wiedzieć?

    Czas czytania: 3 minut

    Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) to stan, który wpływa na emocje, zdrowie fizyczne i zachowanie kobiety w niektóre dni cyklu miesiączkowego , zazwyczaj tuż przed miesiączką.

    Zespół napięcia przedmiesiączkowego to bardzo powszechny stan. Jego objawy dotykają ponad 90 procent miesiączkujących kobiet. Objawy PMS zaczynają się od 5 do 11 dni przed miesiączką i zazwyczaj ustępują po rozpoczęciu miesiączki. Przyczyna PMS jest nieznana.

    Jednak wielu badaczy uważa, że ​​ma to związek ze zmianą poziomu hormonów płciowych i serotoniny na początku cyklu miesiączkowego.

    Poziom estrogenu i progesteronu wzrasta w określonych dniach miesiąca. Wzrost tych hormonów może powodować wahania nastroju, niepokój i drażliwość. Serotonina jest substancją chemiczną, która wpływa na nastrój, emocje i myśli.

    Objawy PMS

    Cykl menstruacyjny kobiety trwa średnio 28 dni. Owulacja, czyli okres uwolnienia jajeczka z jajników, następuje 14 dnia cyklu. Miesiączka występuje w 28 dniu cyklu. Zespół napięcia przedmiesiączkowego może rozpocząć się około 14 dnia i trwać do 7 dni po rozpoczęciu miesiączki.

    Objawy PMS są zwykle łagodne lub umiarkowane. Prawie 80 % kobiet zgłasza jeden lub więcej objawów, które nie wpływają znacząco na codzienne ich funkcjonowanie.

    20 do 32% kobiet zgłasza objawy o nasileniu umiarkowanym do ciężkiego, które wpływają na niektóre aspekty życia. Od 3 do 8 % zgłasza PMDD. Nasilenie objawów może się różnić w zależności od kobiety i miesiąca.

    Zespół napięcia przedmiesiączkowego, objawy:

    • wzdęcia
    • ból brzucha
    • obolałe piersi
    • trądzik
    • apetyt na jedzenie, zwłaszcza na słodycze
    • zaparcie
    • biegunka
    • bóle głowy
    • wrażliwość na światło lub dźwięk
    • zmęczenie
    • drażliwość
    • zmiany wzorców snu
    • lęk
    • depresja
    • smutek
    • wybuchy emocjonalne

    Jak złagodzić Zespół napięcia przedmiesiączkowego?

    Nie możesz wyleczyć PMS, ale możesz podjąć kroki w celu złagodzenia objawów. Jeśli masz łagodną lub umiarkowaną postać zespołu napięcia przedmiesiączkowego, leczenie obejmuje:

    • picie dużej ilości płynów, aby złagodzić wzdęcia brzucha
    • stosowanie zrównoważonej diety w celu poprawy ogólnego stanu zdrowia i poziomu energii, co oznacza spożywanie dużej ilości owoców i warzyw oraz zmniejszenie spożycia cukru, soli, kofeiny i alkoholu
    • przyjmowanie suplementów, takich jak kwas foliowy, witamina B6, wapń i magnez w celu zmniejszenia skurczów i wahań nastroju
    • przyjmowanie witaminy D w celu zmniejszenia objawów
    • sen co najmniej 8 godzin na dobę, aby zmniejszyć zmęczenie
    • ćwiczenia w celu zmniejszenia wzdęć i poprawy zdrowia psychicznego
    • zmniejszenie stresu, np. poprzez ćwiczenia i czytanie

    Możesz zażywać leki przeciwbólowe, takie jak ibuprofen lub aspiryna, aby złagodzić bóle mięśni, bóle głowy i skurcze żołądka

    Ciężkie PMS, czyli PMDD

    Ciężkie objawy PMS są rzadkie. Niewielki odsetek kobiet z ciężkimi objawami ma przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne (PMDD). PMDD dotyka od 3 do 8 procent kobiet.

    Objawy PMDD mogą obejmować:

    • depresja
    • myśli samobójcze
    • atak paniki
    • skrajny niepokój
    • gniew z silnymi wahaniami nastroju
    • płacz
    • brak zainteresowania codziennymi czynnościami
    • bezsenność
    • kłopoty z myśleniem lub koncentracją
    • objadanie się
    • bolesne skurcze
    • wzdęcia

    Objawy PMDD mogą wystąpić z powodu zmian poziomu estrogenu i progesteronu. Istnieje również związek między niskim poziomem serotoniny a PMDD.

    Leczenie PMDD jest różne.

    • codzienne ćwiczenia
    • suplementy witaminowe, takie jak wapń ,magnez ,witamina B6
    • dieta bezkofeinowa
    • poradnictwo indywidualne lub grupowe
    • zajęcia z zarządzania stresem

    Jeśli objawy PMDD nadal nie ustępują, lekarz może przepisać selektywny inhibitor wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI). Ten lek zwiększa poziom serotoniny w mózgu i odgrywa wiele ról w regulowaniu chemii mózgu, które nie ograniczają się do depresji.

    Twój lekarz może również zasugerować terapię poznawczo-behawioralną, która jest formą poradnictwa, która może pomóc ci zrozumieć twoje myśli i uczucia oraz odpowiednio zmienić twoje zachowanie.

    Nie możesz zapobiec PMS ani PMDD, ale opisane powyżej metody leczenia mogą pomóc zmniejszyć nasilenie i czas trwania objawów.